Från Stockholm till Polen till häst

Vår resa började omkring månadsskiftet mars/april 2017 då vi enligt oss själva först fick börja packa och fråga efter sponsorer till vår resa. En resa som ska bevisa att vem som helst klarar vad som helst utan vare sig erfarenhet, resurser eller förberedelser. En resa utan dess like.

Vi hörde av oss till Stålhästen, ett relativt nytt märke men med utmärkt profil för vår expedition (enkla, prisvärda och kvalitativa cyklar utan krusiduller). Vi frågade om de ville vara med på vår resa och utan att tveka svarade de att resan lät mycket spännande och att de vill se vad deras cyklar går för 😉
Nu kanske en 20.000km expedition låter som en väldigt jobbig resa på en treväxlad stadscykel bärandes på 25 – 30 kg packning, och det är det! men mer om det kan man läsa i andra blogginlägg
Nu ska det handla om vad dessa hästar verkligen är gjorda av…

Vi gav oss av den 11 maj från Sickla Strand med siktet först inställt på Frankrike.

Redan dag två och dag tre fick cyklarna en ordentlig utmaning då vi valt att ta oss till Skavsta i Nyköping på mindre vägar för att slippa trafik. De mindre vägarna var minst sagt små och inte sällan endast stigar och då givetvis med otroligt mycket rötter. För den som känner till landsbygden så är det inte helt främmande med grusvägar, grova grusvägar…
Efter mycket skak och rull kom vi dock fram utan problem, läs mer om det här.

För att finna fina campingplatser har vi även cyklat över ängar och genom snår. Man kan helt klart även påstå att vi har cyklat en del mountainbiketerräng med dessa klassiska stålhästencyklar.
Utöver detta har även cyklarna stått utomhus dygnet runt eftersom vi ej har några alternativ i skogen.

Den 13 juni nådde vi tillslut Karlskrona och färjan till Gdynia efter ca 750 kilometer och många stopp längs med vägen.
Så hur har cyklarna presterat efter grusvägar, ängar, mountainbiketerräng, regn, trasiga vägar, stigar osv?
Utseende
Cyklarna har sedan starten gett oss stil och klass med sina sydda läderhandtag och sin lädersadel. Många ögonbryn har höjts när vi rullat förbi med våra packade cyklar i en upprätt sittposition som endast stadscyklar kan ge. Den klassiska designen är tidlös och de äldre åskådarna nickar uppmuntrande, garanterat pluspoäng!

Prestanda
Givetvis är det tungt med så mycket packning och så få växlar så i många uppförsbackar har vi fått gå men med otroligt mjuka växlar har vi njutit av att uppnå 45km/h de gånger vi susat ner för backarna genom de småländska skogarna.
Med så få växlar känns växlarna mer ordentligt än på en 21-växlad cykel och fördelen är att risken för krångel är så mycket mindre.

Stabilitet
Ordentliga pakethållare både fram och back som har en nyttolast på 22 respektive 8 kg. I riktigt låga hastigheter är vår packning frustrerande och det känns bäst att stanna men så fort man kommer upp över 10km/h känns cykeln med packning som en enhet med en riktning, väldigt stabilt.

Lärdom: se över packningen och packa lättare, det gör vi längs vägen.

Så vad har hänt med cyklarna såhär lång?

På en av cyklarna har en skruv lossnat på ena sidan som håller fast stänkskärmen, antagligen på grund av alla vibrationer. Inget som lite silvertejp inte kan lösa tills vi finner korrekt skruv att ersätta den med.
Imponerande att detta är allt som hänt efter den utmaning de gått igenom!

Så vad har vi gjort för att underhålla cyklarna?
Vi har oljat kedja och nav två gånger i veckan samt pumpat däcken en eller två gånger i veckan. Rengjort kedja och nav har vi gjort efter lite extra leriga/grusiga vägar. Thats it!

För att korrigera olika inställningar på cyklarna har vi än så länge klarat oss utmärkt på vår lilla multi-tool och en 15mm skiftnyckel.
Vi har även skrivit ett blogginlägg om vår övriga utrustning för ditt prylintresse.

Stockholm till Karlskrona har gått utmärkt och cyklarna är definitivt värda 5 av 5 pedaler såhär långt
Nästa del är platta Polen med tveksamt vägunderhåll och galna bilister följt av lite backigare landskap närmre alperna, vi håller tummarna för att vi lyckats dumpa än mer vikt än vi redan gjort! 😀

 

 

Leave a Reply